tisdag 3 augusti 2010

Baka baka, gräddfilskaka

I dag har jag skapat vid spisen också, bakade bullar i går och i dag blev det kolakakor - barnen kallar det spetskakor, eftersom de är snedskurna och har spetsiga hörn. Goda är de i alla fall!

Jo, så skulle jag baka gräddfilskaka, efter recept från Anettes blogg Lantlif. Passade fint att testa receptet eftersom jag hade gräddfil kvar efter att ha ätit matjessill. Kakan är lätt att röra ihop, går att variera med olika smaktillsatser. Men, gör inte som jag! Just när jag har rört ihop smeten och hällt i en smord och bröad form - då fick jag en ahaupplevelse! Hade glömt gräddfilen! Äsch... Hälla utan att skrapa tillbaka i bunken, röra i gräddfilen och hälla tillbaka i numera smord, bröad och smetad form.
Det blev en saftig och god kaka, med vaniljsmak. Jag tillsatte Vanilla, ett ekologiskt vaniljpulver som har kraftig smak och som ger de där bruna prickarna...
Prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar