onsdag 26 augusti 2009

Scrappat

En sida ur albumet jag gjort med BIA:n, om farfar och farmor. De gifte sig 1913, och gjorde då upp ett äktenskapsförord. Originalet finns kvar, handskrivet och så vackert. Undrar om det var vanligt med äktenskapsförord på den tiden? Hon medförde kanske mycket i boet, och kanske var det ett krav från hennes föräldrar att skydda sig på det sättet. Dyraste ägodelen förutom en summa pengar var en Singer symaskin, värderad till 150 kr!
Jag är så glad att min farbror har fotograferat en del. Vackra svart-vita foton av Signe och K-E, inne i lägenheten och av huset. På ett av de gamla foton som han fotograferat av, ser jag en brosch jag fick efter farmor. Därför finns den med - med minnen av hur jag njöt av att få se i farmors smyckelåda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar